Life begins at the end of your comfort zone..

1 month back in NL & what now?

Hallo iedereen!

Het is nu 1 maand geleden dat ik aankwam op Schiphol om mijn leven in dit koude kikkerlandje op te gaan pakken. Ik keek er erg naar uit om weer naar huis te gaan, want tsjah niks is fijner om weer in je vertrouwde omgeving te komen met MIJN eigen bed. Blij om mijn ouders en vrienden weer te zien, want die heb ik echt wel gemist in sommige situaties. Ik ben nu weer een maand in Nederland en ik heb al de meeste mensen weer gezien.. en wat fijn zeg dat ik mijn verhalen kwijt kan. Ik vind het ook heel tof om te horen dat ik mensen toch wel geinspireerd heb en dat er meer vrienden van mij er over nadenken om te gaan backpacken! Maar ook aan deze 'leuke' kant zit een 'minder leuke' kant. Na een paar weken mis ik alles wat ik daar had.

Eigenlijk had ik niet zoveel op reis.. alleen mijn backpack met mijn spullen die met mij mee reisde. Maar zelfs dat mis ik! Een half jaar alert zijn op alle spullen die ik had, het bij mij houden en het meeslepen ervan. Raar om dat nu niet meer te hoeven doen. Ik gooi gewoon mijn spullen ergens in mijn kamer en ik weet toch 100% zeker dat niemand eraan komt en het er nog ligt. Lekker makkelijk! Soms tot ergenis van mijn moeder, haha. Maar wat ik nog het ergste mis is de omgeving, alle mensen om mij heen, het weer (zelf de keiharde regen in een fijne temperatuur), de cultuur en de top mensen die ik heb ontmoet. En de foto's die ik van iedereen voorbij zien komen die daar nog is versterken dat gevoel alleen nog maar meer.

Evenmijngevonden voor- en nadelen op een rijtje van Nederland en Australie staan onderaan!

Ondanks het gemis van dingen ben ik erg tevreden met wat ik heb gedaan en bereikt. Het is namelijk niet zo vanzelfsprekend dat iedereen dit even kan gaan doen. Ik heb echt een top tijd gehad en daar ben ik echt dankbaar voor. Ik kijk met trots terug op mijn reis en had het niet willen missen. Het heeft mij zeker veel nieuwe inzichten opgeleverd. Na een paar weken niks te hebben gedaan ben ik nu weer begonnen om alles op te pakken. Ik volg een online cursus Digital Marketing en doe werkervaring op twee dagen in de week in Leusden op kantoor. Daarnaast verdien ik weer centjes (want ik ben op dit moment nogal broke) in de Horeca! Ik ben dus weer lekker bezig en dit wil ik sowieso 1jaar gaan doen.

Na dat ene jaar.. I don't know. Ik heb genoeg plannen in mijn hoofd, maar mijn ervaring is dat plannen altijd veranderen. Ik zou namelijk nog best wel terug willen naar Australie, maar dit keer niet om alleen te reizen, maar om werk te zoeken en geld te verdienen zodat ik buitenlandse werkervaring op doe. En het lijkt mij ook heel tof om in het buitenland mij te verdiepen in het onderwijs. Of wordt het toch een full-time baan hier in NL waar ik tegenaan ga lopen?

I will see & I'll follow my heart.
Never get so busy making a living that you forget to make a life!

Kiss

Voordelen Nederland:
- goed geregeld land/er is alles
- schoon drinkwater uit de kraan
- 'normaal' weer
- goede opleiding/werk mogelijkheden
- hardwerkende mensen/efficientie
- "centraal", meerdere landen in de buurt om te bezoeken

Nadelen Nederland:
- teveel dingen zijn geregeld of te goed
- koud en nat
- zo klein dat je op een gegeven moment uitgekeken bent
- de gemiddelde nederlander denkt aan zichzelf
- denkt teveel aan beter, beter en beter worden
- teveel nadenken over toekomst/geld en huisje boompje beestje
- drukte en (onbewuste) stress

Voordelen Australie:
- goed geregeld land
- warmer klimaat, dus meer zon en actiever buitenleven!
- omgeving prachtig en je hebt van alles wat
- zo groot dat je nooit uitgekeken bent
- ver weg van andere landen (wat ook zeker voordelen heeft)
- goede opleiding/werk mogelijkheden
- gemiddeld meer verdienen dan in Nederland (leven is wel duurder)
- no worries mentaliteit, dat zorgt voor veel minder drukte en stress
- mensen genieten meer van het leven en zijn actiever

Nadelen Australie:
- geen schoon drinkwater uit de kraan
- soms extreme weersomstandigheden (bosbranden, overstromingen etc.)
- soms teveel 'no worries' mentaliteit/niet houden aan afspraken etc.
- duur land in verhouding met andere landen
- afstanden zijn 'ver'

Reacties

Reacties

Priscilla

Jajaaa meid 1 maand geleden alweer dat je bent terug gekomen in dit koude landje brrr.. Nu je focus op studie en hard werken om weer een keer richting australie te gaan :)

Xxx Priscilla

Marijke en hans

Hoi Lisa,

Van harte gefeliciteerd !!!! Bij gebrek aan je 06 nummer doe ik het maar even zo :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active